Glasskår, flasker, skarpe søm og flere steder stellet fra en afpillet barnevogn. Vi har begået den klassiske fejl. Fra campingpladsen ved Danhostel Frederiksværk og Camping, har vi lånt to af deres grønne kanoer for at kunne sejle eventyrtur via kanalen op til Arresøen, men, men, men, en enkelt detalje var vi ikke lige klar over.

Det er sjældent, at der er vand nok i kanalen til at kunne holde kanoerne flydende, så ud i det pumrede vand – husk sko på!!! – og så ellers trække kanoen uden om de mange menneskelige efterladenskaber, der gør kanalen til et uhumsk sted, at bevæge sig.

Ikke just den mest oplagte start for en artikel, der skulle handle om, hvordan man for få penge kan få en herlig dag i en kano langs noget af Danmarks smukkeste natur. Men da vi først havde lært lektien, så supplerede vi kanolejen med et par hjul, og trak ellers kanoerne fra campingpladsen op gennem Frederiksværk, og lagde fra i kanalen midt i byen.

At få lov til at trække en kano over et lyskryds, og få biler til at holde tilbage for to “kørende” kanoer, er ganske sjovt, særligt for seks årige Malthe, men også hans 16-årige søster og 14-årige storebror var helt med på deres nye “magt.”

Da kanoerne først var kommet i vandet var det ellers bare derudaf i det tempo, der nu passer en bedst. Sejlende gennem nyudsprungne bøgetræer, trælianer og bugtende sig udenom væltede træstammer gav turen et skær af vild Amazonas, og da Malthe spottede en ivrigt svømmende snog, var der ikke langt til fantasier om  fremmede landes livsfarlige flodkrokodiller – det er bare med at hold eudkig, og være forsigtig.

Efter nogle kilometers sejlads nåede vi til Smalle Åsti, hvor man skal have kanoerne op, og en rulletur mere, før de kan fortsætte til Arresø, som er en herlig tur. Gide rman ikke mere trækkeri med kanoer, for de skal jo hjem til campingpladsen igen senere, så får man nemt adskillige gode timer til at gå med at sejle i kanalløbet, og når man er tilbage er der gode muligheder for at sejle langs byen, ned til ismanden på torvet.

Hvordan gør man?

Kontakt Frederiksværk Camping og vandrehjem, Strandbo.

En time i kano koster, i 2013, 100 kroner, og børn skal være fyldt 15 år før de må sejle alene. I lejen er redningsveste med, men man skal være indstillet på, at man selv skal bære kanoerne ned fra og efter turen på plads i de metalbøjler, som de hænger på.

Hjemmeside: www.strandbo.dk

Telefon: 4777 0725

27. februar, 2021

Posted In: Aktuelt forsiden, Danmark

Leave a Comment

Det ene ben svinger han hurtigtigt op på høstakken til højre, armen får et sving til venstre, og så…. Malthe falder til jorden, men smilet er stort, for når det kommer til stædigt at ville klare det opgaver han sætter sig, så er han fantastisk. På vores tur er vi stødt på to halmballer, formentlig opsat til brug for de græssende køer, der går og gumler en kilometer fra os, men lige nu er de udnævnt til en fabelagtig naturlegeplads, hvor der står parkour-øvelser og grin på programmet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Efter adskillige forsøg på, at lave en “trappe” af nedfalden hø og indsamlede sten, lykkes det Malthe at komme op, og sejrrigt står han med hænderne i vejret, og nyder, at jeg simpelthen ikke kan få min krop op i hans højde, og nyder, at han fik succes med sit forehavende, og nyder, at kunne bruge noget af det “legetøj” som naturen så gavmildt byder på.

22. september, 2020

Posted In: Aktuelt forsiden, Børn i naturen, Danmark, Europa, Temaer

Leave a Comment

Sandet forsvinder under fødderne, de knivskarpe græstotter skærer i fingrene, der desperate søger efter et fast holdepunkt, klokkelyngen vejrer i vinden mens kæberne spændes af anstrengelse. Han vil først, koste , hvad det vil, og han skal nok nå det.

At vandre er dejligt, og er ikke en konkurrence, men så alligevel. Når Malthe er på trekking med familien, så er han meget bevidst om, at de store bakker skal han helst op af først, for at det er helt sjovt, også selvom det koster sved og nogle gange tårer af anstrengelse, men han gør det.

I sommer havde vi en fabelagtig vandretur i det helt specielle og fantastiske klitlandskab omkring Lodbjerg Fyr i Thy, og særligt det 38 meter høje udsigtspunkt Penbjerg, var lidt af en udfordring at komme i top på. Fødderne glider i sandet, og selv for ben i ok form er der syrer til lårene.

Til gengæld står belønningen mål med kampe for at komme op. Her er smukt og et skønt blik til Vesterhavet, og når man så kommer – omend det skulle tælles i få minutter – før sin 17-årige storesøster og hendes kæreste, så er succesen i hus.

10. maj, 2019

Posted In: Aktuelt forsiden, Børn i naturen, Danmark, Europa, Rejsemål, Vildmark og trecking

Leave a Comment

Våd bliver man i hvert fald ikke. Det fede ved kajakker er, at man stort set aldrig falder i! Instruktørens overbevisende ord trommer gennem hovedet i takt med, at fødderne mister fæstet, og kroppen  uelegant glider ned i det kolde havvand i lagunen ved Amager Strandpark. Som en klamkold hånd tager vandet favntag med min krop, kun håret bliver ikke vådt før arme og ben i en meningsløs gestik får bugseret kroppen tilbage på land, i det, der senere viser sig at have et lammende beskrivende navn; Hvalrossen. Hvalrossen er navnet påden kluntede, men effektive måde man kan komme fra vand eller kajak på land, hvis man smider al forfængelighed over bord og indrømmer, at det nogle gange bare handler om atkomme på land så hurtigt som muligt. Når det ser elegant ud, så kaldes det en entring eller landing på bådebro, men det er først langt senere.

Omkring mig står folk og smiler mere end de griner, flere af dem har garanteret selv været, hvor jeg er lige nu, men på vandet breder der sig en forventningsfuld glæde. Dér venter mine seks medkursister, og en stille civiliseret begejstring over min vandtur breder sig. »Godt det ikke var mig, der dummede mig foran alle de andre« er tydelige budskaber i mine kajakvenners ansigter. Andet forsøg på at skrue bagdelen ned i den slanke glasfiber kajak bliver mere succesrig.

Med højre hånd fastgjort til »kajakmundingens« bageste del er »skibet« forbløffende stabilt. Grinende tilbyder instruktøren, at jeg kan få en ny tør »våddragt«, hvis ikke jeg vil sidde de næste 4,5 timer sjaskvåd, men ihukommende det mas og de mange og lange minutter jeg baksede det tætsiddende gummi omkring kroppen skulle jeg ikke nyde noget, og da instruktør- Trine samtidig er min søster, skal hun slet ikke have fornøjelsen af at vente på mig, så af sted det går.

Tørsejlads som intro

Det var ellers ikke, fordi jeg ikke var forberedt, for før vi blev sluppet løs på vandet, så var vi igennem en gang solid tørsejlads på land, hvor kajakkens anatomi blev gennemgået, sikkerhedsprocedurer sagt

højt og så var det ellers tid til at finde kajakken med korrekt numsestørrelse. Havkajak er en af de motionsformer, der har rigtig mange udøvere, og der er mangfoldige muligheder for at dyrke kajaksporten sammen som familie. Men at gøre sind og krop klar til havet i det beskyttede bassin i Amager Strandpark er en ganske særlig tryg oplevelse. Siden området i 2005 blev ombygget for over 200 millioner kroner, er det eksploderet med aktivitetetsmuligheder, spisesteder og trygge laguner, som er ideelle for nybegyndere som mig.

Våddragt-vraltende bevæger vi os over på en stor græsplæne, hvor vi, fire mand og tre kvinder høj, står og blafrer med armene fra side til side for at finde den rette balance, så hænderne er klar til at føre en pagaj. Kajaksporten er til både enere og mere socialt anlagte, men når den over 500 centimeter lange og 25 kilo tunge havkajak skal bugseres i vandet første gang, er det rart at have et par ekstra hænder til hjælp.

Drejekajak giver problemer

Kun fordi mine medroere ser nogenlunde lige så dumme ud som mig, er det til at leve med, at jeg nu sidder klistret til med en sjaskvåd sort gummidragt, rød hue og sort-blå strømpesko! Næsten i vandet, men alligevel hurtigt med en fornemmelse af beherskelse. Med små vippende bevægelser skal grænserne afprøves. Vælter jeg igen? Efter få minutter er forfængeligheden dog skubbet til side, og langsomt bilder jeg mig selv ind, at jeg har styr på det lille »skib« omkring mig. Selvom det regner, og resten af landet blæser, så er vandet roligt i lagunen. Hurtigt fremad. Skulderen og håndleddene skriger efter en bedre teknik, men foran mig ligger en af de mere højrystede medroere, og han skal overhales.Pagajen pisker fra side til side, og kajakken »brøler« fremefter, men noget er galt, for hver eneste tag i vandet efterfølges af en lille, men meget virkningsfuld, venstredrejning af kajakken, og det undrer mig, at instruktøren så let som ingenting kan glide op forbi mig, og smide et råd i min retning, før hun sejler videre mod førerfeltet.

Succesfuld flådevandring

»Hjælp hinanden og lær at arbejde sammen«, er mantraet for næste øvelse, hvor alle syv kajakker skal placeres op ad hinanden i en flåde, og så skal der ellers spadseres. Midt ude på vandet, skal to roere bytte plads og så retur til egen kajak. Det er nu, der skal ties helt stille for ellers er risikoen for endnu en vandtur faretruende tæt. Med faste greb om hinandens kajakker lykkes det på under fem minutter for to roere at bytte pladser og retur, og det mest forbløffende var oplevelsen af hvor stabile vores kajakker er, når de ligger sammen. Men på fire og en halv times kajak-intro er der ikke tid at spilde, så videre går det længere ud i lagunen langs den 4,6 kilometer lange københavnerstrand. Firer, treer og så toer, der går ikke længe så har jeg glemt alt om forskellen på skivet og ikke skivet pagajføring, rigtige vinkler i skulder og håndled, for nu skal der vindes, men igen slår kajakken knuder på vandet og vil konstant dreje mod kysten. Efter et par timer på vandet føler jeg mig ellers som lidt af en stjerne, men kun indtil jeg ser instruktørerne igen komme ubesværet glidende forbi. Jeg har vilde drømme om aggressiv kajakroning i Isefjorden, og derfor skal kajakkens rytme og muligheder ind i kroppen. Jeg bliver mere og mere glad for at det sker her i den beskyttede lagune, og da tiden er inde til baglæns roning over 25 meter med kropsrotation og jævnlig orientering over skulderen, har jeg lært at positionere mig, så jeg er ikke er den første. Når man tækkes med en kajak-døv krop, så er det ikke nok at høre instruktioner, de skal ses før der er forbindelse mellem hjerne og hænder, men før det bliver min tur er det ved at ende galt. En havkajak har et opbevaringsrum foran og typisk et par stykker bagtil, og hos min kajak-makker Steen, har jeg gemt bananer, sodavand, chokolade, kiks, æbler og en pære. Vist nok lige i overkanten af hvad der anbefales, men nu skal der spises. Højre hånd fast i hans kajak og så skal plasticlåget ellers »bare« hives op, men lige som det er ved at lykkes, så bakker han med et ryk og jeg vipper forover. Havde jeg været rutineret kajakroer, så havde jeg kastet mig over en gang sculling, som er vedvarende lavt fejende støttetag, men ikke hos mig. Desperate armfagter og hovedet med et smæld kastet tilbage var eneste værn mod endnu en vandtur, men nu er jeg til gengæld klar til at tage en tur med kajakken i fjordene.

Mere information:

Rørsukker

Lille skål brændenældeskud

Olie til panden

Pisk æggene sammen, og bland mælk, mel, salt og rørsukke ri. Pisk dejen fri for klmper – kan gøres i hånden. Skyld brændenælderne grundigt i flere hold vand, klip dem fint med en saks, og bland dem i dejen.

Varm olien på en tegepande, før dejen hældes på. Bag pandekagerne, til de er lysebrunde.

17. maj, 2018

Posted In: Aktuelt forsiden, Bålmad, Børn i naturen, Danmark, Mad i naturen

Leave a Comment

Forsigtigt, men alligevel også med en vis portion stolthed rejser 17-årige Mathilde sig på det hvide SUP Board. Padlen føres forsigtigt i det grøngrumsede vand, og så tager koncentrationen over. For balancen skal styres, vandet skal holdes under boardet og så skal der også lidt fremdrift i mellemtingen mellem et surfboard og en kajak, hvor man står op og padler.

Kæresten er allerede et stykke foran hende, så Mathilde får samlet sig, og efter kort tid har hun helt styr på SUP Boardet, og turen op ad Kastet Å, ved Krik, i Vestjylland, kan begynde. Det fede ved et SUP – Stand Up Paddle –  board, er, at det er så nemt at transportere. Ulempen er så til gengæld, at det er hårdt, helt utrolig hårdt at få pumpet op, men så har man til gengæld også en fantastisk balanceudfordrer, som nemt kan fange teenageren på tur.

Meldingen fra de to unge var, at det var hårdt, men fantastisk sjovt at padle løs i å systemet.

Yderligere oplysninger om SUP: www.kajakhotellet.dk

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA IMG_4442 IMG_4441

12. november, 2017

Posted In: Aktuelt forsiden, Danmark, Sport & aktiviteter, Vestjylland

Leave a Comment

Irriterende stikkende og summende myg kan ødelægge mange gode soveoplevelser i naturen, men der er en nem måde, at undgå problemerne på.

Et myggenet kan på en varm sommeraften gøre det nemt og sjovt, at overnatte i det fri. Nettet kan sættes fast i et træ, en bjælke, et sæt bøger eller som her under en teltdug, og på jorden en luftmadras og et vattæppe, så er der super gode muligheder for at få en eventyrlig nat i det fri med frit udsyn til himmel og natur.

En mulighed er også, at anskaffe sig et Brettschneider Polar myggenet, som kan stå som et tippitelt. Det er set til 239 kroner på hjemmesiden www.campz.dk.

Skriv til os, hvis du har andre gode fif til, hvordan en nat i naturen kan nydes.

Myggenet

26. juni, 2017

Posted In: Aktuelt forsiden, Camping, Danmark, På opdagelse i naturen

Leave a Comment

– Vil I gøre os den tjeneste at give det her kort til den medarbejder, som giver jer den bedste service under jeres ophold i Jesperhus Blomsterpark, det vil hjælpe os meget?

Det lille grønne kort hviler i den ledende medarbejders hånd før han giver den videre til os. Skal vi nu til at se efter positive oplevelser og ovenikøbet rose en medarbejder, der er særligt god? Ikke just en almindelig opgave på en ferie, men efter få dage gik der i vores familie sport i at komme med bud på hvem af de ansatte der burde have den grønne hyldest. En fantastisk måde at fokusere på løsninger og søde mennesker, og det var fra start med til at præge oplevelsen af Jesperhus Blomsterpark i en positiv retning. For når det regner og selv når det blæser, så er der noget hyggeligt i at se efter smil og venlige ord. En model, som mange arbejdsgivere kunne få stor glæde af.

I det hele taget er god stemning ord, der passer rigtig godt til Jesperhus Blomsterpark. Området består af en campingplads, der er placeret i et kuperet terrærn med vid udsigt til nærmest sydlandsk udseende majsmarker, og med veje omkranset af frugttræer. 250.000 årlige overnattende gæster kan vælge mellem feriehuse, forskellige hytter, opstillede eller egne telte eller egen campingvogn. Vi boede i en af træhytterne med eget toilet, tv og en hems, der fungerede som legehule, hyggekrog og soveplads for de yngste.

Jesperhus er en campingplads, men en ganske ambitiøs en af slagsen, hvor der er skruet godt op for blusset af aktiviteter i form af minigolf, badeland, legepladser, golfbane, aktivitetshus, og i gåafstand det store clou, blomsterparken, der med sin blanding af traditionelle sommerpark-aktiviteter scooper med Hugo og hans venner.

Og skulle det regne så er der indendørs muligheder i form af Hugoland, junglepark eller 4D biograf.

Stemningens styrke er nærhed. Uanset om man vil spille fodbold, prøve en gang golf, male sværd eller en tur i parken, så ligger det hele i bekvem gåafstand fra hvor man bor, og da ophold og adgang til parken hænger sammen, er der ikke de store begrænsninger.

En “tapasret” til regnvejrdage

Jesperhus1Hugo, Rita, Zik og Zak. Fire navne, der gør Jesperhus Blomsterpark til et drømmested for vores 4-årige Malthe. Ifølge ham hedder Jesperhus i virkeligheden Hugoland, og allerede fra første aften, hvor han med hængende kæber så Hugo brillere flabet fra campingpladsens scene var han solgt. Fantasien kræver at Hugo faktisk lever sin utvungne tilværelse i ferieresortet på Mols, og selvom voksen fantasi ikke altid kan bære illusionen, så virker det effektivt på Malthe, når han efter 10 minutters kø-venten får en kæmpe bjørne-krammer af den næsten to meter høje Hugo indpakkede medarbejder. Det er ren “loooove,” og den gule Hugo bamse giver uden problemer lommepengene “ben at gå på”.

Selvom blomsterparken lider under de sædvanlige sommerlands-irritationer: For lange køer til de populære aktiviteter og for få aktiviteter til børn over 12 år, så er der noget næsten eventyragtigt over at bevæge sig gennem parkens fabelagtige blomsterafdeling, hvor H.C. Andersens univers er foreviget i enorme blomtseropsatser og de foroverbøjede kvinder, der nipper, piller og ordner i de mange bede gør at parken har et konstant appetitligt udtryk, trods de mange gæster.

Svedende entre til Asien

Junglezoo er 3000 m2 svedende varmt indendørs dyrepark, hvor leguaner, fritflyvende papegøjer, aber og smukke sommerfugle er en del af oplevelsen. Det er jo ikke fordi, der ikke findes tilsvarende muligheder i andre parker og zoologiske haver, men Jesperhus` junglezoo udmærker sig ved sit rene udtryk og de gode muligheder for børnene til at udfolde sig på en veludstyret legeplads, vandre over sten og støde på en udfarende, men ganske kunstig, krokodille eller klatre benene trætte under loftet.

Og det grønne kort gav vi til Anne i receptionen, for hendes ægte smil, gode service og overksudsagtige måde at guide de mange spørgende gæster på.

Jesperhus2

23. april, 2017

Posted In: Aktuelt forsiden, Danmark, Underholdning og forlystelser

Leave a Comment

Bolden triller helt uforudsigeligt fra metalpladen, hvor banen skal startes. Pladen buler, og er flere steder løs, så vi ikke kan få minigolfkuglen til at ligge stille. Banen vi spiller på er med 12 huller på baner, der ikke vinder præmier i hverken originalitet eller vedligehold, og selvom 20 kroner per spiller er i den billige ende, så er det skidt, at vedligeholdelsen af banen er så ringe.

Vi er på vores færd med at finde frem til Danmarks bedste minigolfbane nået til Krikvig camping, i krik, tæt på Agger og nationalparken i Thy, og selvom pladsen er valgt for sin gode beliggenhed i forhold til vandreture, selvom pladsen har en aldeles glimrende legeplads med flotte hoppepuder, og en fin fodboldbane, så opvejer det ikke ærgrelsen over, at skulle spille minigolf på en halvmiserabel bane.

For os er det et selvstændigt konkurrenceparameter mellem campingpladser, hoteller og feriesteder, at der er en god minigolfbane, for vi elsker at spille, og når nu man reklamerer med og har en minigolfbane, hvorfor så ikke en i god stand?

Derfor undrer det, at man på en trestjernet campingplads ikke gør mere for at holde en pæn og god minigolfbane. Det betyder meget for glæden ved opholdet, og en ting er sikker, det er ikke her, at vi finder landets bedste minigolfbane.

Det mest opløftende man kan sige om minigolfbanen i krik, er, at jeg vandt, begge gange vi spillede!

14. februar, 2017

Posted In: Aktuelt forsiden, Nordjylland, Sport & aktiviteter, Underholdning og forlystelser

Ged1 Ged2

Gedens hede ånde nærmer sig Malthes ansigt. For mange voksne, nok ikke just den slags intimitet som vi drømmer om, men når man er syv år, og hilser på Svanholms klappegeder, så er det en stjerneoplevele, at komme så tæt på.

Og oplevelserne på Svanholm er af den tætte art. Hvis blot man husker på, at Svanholm er hjem for mange mennesker, så er her rigtig gode muligheder for dels at se dyrene, både de mange – smukt brune – malkekøer eller godsets kælne geder, købe nymalket mælk i glasflasker, springe i høet eller bare få en sludder med nogle af de mange børnefamilier, der har valgt at leve i storkollektiv, og som oftest er meget villige til at fortælle om livet på Svanholm.