35 meter rappelling

Der er langt ned. I hvert fald så langt at jeg kun kigger ud over kanten en enkelt gang. Jeg klikker karabinhagen i rebet, der 35 meter længere nede rammer et stort plateau, hvorefter jeg vender ryggen mod afgrunden og begynder at rappelle. Højre hånd, som rebet løber i, bestemmer tempoet. Når hånden trækkes opad, løsnes rebet, og så går det nedad i store buer. Når hånden trækkes nedad, strammes rebet, og man bremser op. Meget enkelt – og det virker!

Hurtigt bliver man fortrolig med teknikken, og da vores klatreguide på hver tur fastgør os i et ekstra sikkerhedsreb, føler vi os meget trygge, så børnene er de næste, der skal prøve. De lærer lynhurtigt, hvordan rebbremsen virker og tager alle de ture, som de kan nå.

Vi slutter aktiviteten af med et par mørke tjekkiske øl, lidt ost og brød og glæder os til næste dags eftermiddag, hvor vi skal på huleekspedition.

Rope-&-Cave

Rope & Cave

Guiden starter på det taktiske oplæg for de næste tre timers ”Rope & Cave-ekspedition”. Vi – en flok på fire voksne og tre børn – skal undslippe fjendens soldater, og undervejs skal vi blandt andet klatre, kravle, hoppe over dybe kløfter og balancere på tovbaner. Vi kigger på hinanden, dropper alle forbehold og er med på legen.

Nu går turen op og ned ad bakke i det kuperede klippelandskab, og efter et kvarter står vi ved indgangen til en stor grotte. Inden vi kravler ind i mørket ad en meget lille indgangssprække, udstyres vi med stearinlys samt et kort over hulens indre. Første opgave går ud på, at vi i hulen skal finde forskellige kort med værdifulde oplysninger på.

Inde i hulen er der bælgmørkt, og det varer adskillige minutter inden øjnene vænner sig til det svage lys, der kommer fra vores medbragte stearinstumper. Det er nødvendigt at kravle, da højden til hulens loft er under en meter, og mange af labyrinterne inde i hulen er umulige at komme rundt i. Men så er det jo godt, at man har medbragt nogle børn, der endnu ikke kender til begrebet ”klaustrofobi”! Med løfter om ekstra is til aftensmaden lokker vi de mindste af børnene til at undersøge de snævreste af grottens afkroge – og der er straks bid. Stolte kommer børnene ud med de nødvendige kort, så vi kan fortsætte til næste aktivitet.

De næste par timer leger vi. På reb kravler vi over dybe slugter, med bind for øjnene ledes vi gennem klippelabyrinter, og vi slutter med at fire os ned ad et lille vandfald.

Overnatning i klippehule

Om aftenen venter turens største oplevelse – vi skal overnatte i en klippehule. Et stykke oppe på en klippeskråning finder vi et lille plateau, der er dækket af sand. Via erosion har sandstensklipperne gennem årtusinder aflejret et blødt lag sand, som er godt at ligge i. Vi breder de medbragte liggunderlag ud og gør soveposerne klar. Over os rager et klippefremspring ud, og det beskytter os, hvis det om natten skulle begynde at regne.

Vi giver os god tid. Der ligger brænde klar, så vi får hurtigt tændt et bål, hvor vi kan varme de medbragte kyllingestykker og temperere rødvinen. Børnene hygger sig med forskellige spil, mens vi voksne praler lidt af dagens bedrifter, og der breder sig hurtigt en afterskistemning omkring bålet. Suzanna, vores guide, fortæller om sin tilværelse i det postkommunistiske Tjekkiet. De åbne grænser har helt ændret hendes muligheder. Hun studerer dramaturgi i Prag og håber på et teaterjob, gerne i udlandet. I sine ferier arbejder hun som klatre- og trekkingguide, og de penge, hun tjener, går dels til studierne, dels til aktivferier i Alperne.

Uden at vi mærker det, falder mørket på, og efter måltidet sidder vi og nyder de sidste dråber rødvin, mens Suzanna forgæves prøver at lære os tjekkiske ”klassikere” i besværlig artikulation. Den danske humor når uanede højder, når vi kan få en udlænding til at udtale: ”rødgrød med fløde”, men i Tjekkiet kan selv de største artister i fonetik hurtigt komme til kort. Ved sætningen: ”strc prst skrz krk” (der betyder: ”stik fingeren i halsen”) giver vi op.

Børnene sover allerede, så lidt efter kravler vi i soveposerne og ligger længe og lytter til skovens lyde.

Soft adventure

OLYMPUS DIGITAL CAMERADiscovery Tours er det lokale firma, som arrangerer aktiviteterne. Man satser på det ”bløde” adventuremarked, hvor de fleste kan være med, og konceptet er ideelt til børnefamilier og skoler. Hvis man søger de mere grænseoverskridende udfordringer, skal man andre steder hen, fx Alperne.

Det lave prisniveau, der stadig er i Tjekkiet, betyder, at man for relativt få penge kan tilbyde et meget varieret aktivitetsudbud. Foruden klatring, rappelling og huleekspeditioner kan man fx rafte, dyrke bueskydning og køre mountainbike.

Firmaets guider er meget kompetente, og vi føler os sikre ved de forskellige aktiviteter. Før klatringen tjekker guiderne alt igennem. Selerne spændes efter, skruekarabinerne kontrolleres, og vi sikres med ekstra reb under rappellingen.

Smuk natur

Det er først og fremmest de mange familieaktiviteter, der har lokket os til Nordtjekkiet, men der er mange andre ting, som gør nationalparken Bohemian Paradise værd at besøge. Naturen er meget smuk, og overalt skyder tårne af sandstensklipper op over trætoppene. Mellem klipperne har årtusinders erosion skabt et væld af labyrintagtige kløfter, og indgangene til alle de underjordiske grotter drager både os og børnene.

Prag ligger 80 kilometer væk, og byen er et oplagt udflugtsmål, hvis man trænger til en pause i aktiviteterne. Karlsbroen, slottet, ølstuerne og teatrene kan for en stund være kærkomne alternativer til klipperne og karabinhagerne.

Efter fem dage er vi mættede med indtryk efter at have klatret, vandret, raftet og cyklet. Vi er alle blevet udfordret og børnene har overskredet nogle grænser. Næste gang kan Alperne bare komme an!

Fakta om Bohemian Paradise

Afstand fra Kruså: 900 kilometer

Prisniveau: Stadig lavt for både ophold, aktiviteter og mad. Fx kan en familie (to voksne og to børn) spise en tre-retters menu på restaurant inkl. drikkevarer for under 200 kroner.

Aktivitetsudbyder: Discovery Tours, der tilbyder diverse udendørsaktiviteter samt arrangerer besøg på lokale virksomheder, fx Skodafabrikkerne.

Dansk arrangør: Holtum Rejser, tlf. 75 72 22 00

horsebackriding03

12. februar, 2017

Posted In: Adventure & Rapelling, Aktuelt forsiden, Sport & aktiviteter, Tjekkiet

Tags: , ,

Læs også

Leave a Comment

Overvinder min højdeskræk

Hos Discovery Tours er sikkerheden helt i top og guiderne meget veluddannede, hvilket jeg sætter stor pris på, da jeg på rystende ben, iført helkropssele og hjelm klatrer de sidste meter op ad en meget svingende rebstige og ender på en lille platform i tolv meters højde. Foran mig venter en vild svævetur langs med den stålwire, jeg via min klatresele og karabinhage er koblet på. Med bankende hjerte samt tørhed i munden tager jeg en dyb indånding og går et skridt frem.

Jeg lukker øjnene og sætter fra. Et skrig undslipper mig, da jeg i meget høj fart nærmest skydes ud i luften med en hastighed, der bare stiger og stiger. Turen fortsætter udover trætoppe og hustage, indtil jeg pludselig stoppes brat af en stor orange pude for enden af wiren. Men det er ikke slut endnu, for pludselig går det tilbage igen med en fart, der er næsten ligeså stor, indtil jeg endelig holder stille, svingende frem og tilbage. Stadig med hjertebanken, men også storsmilende, kravler jeg ned igen, meget taknemmelig over atter at have fast grund under fødderne, men ikke så lidt stolt over at have overvundet min højdeskræk ….. what a ride!!!

adventure-tjekkiet-klatre-kure

Jeg befinder mig på toppen af Harrachov High Rope Course, hvor jeg sammen med en gruppe på 15 voksne og børn prøver en af de mange udfordrende aktiviteter, der er mulighed for at muntre sig med. Højdebanen er helt ny, og man har hentet inspiration i Frankrig til de mange sjove og grænseoverskridende forhindringer. Vi er alle på forskelligt niveau, men fordeler os hurtigt på banerne, der har varierede sværhedsgrader, og de næste timer bliver der både stønnet og grinet.

Udfordringer om dagen – luksus om aftenen

Vores high rope course danner afslutningen på en aktiv dag, hvor vi også har prøvet ”nordic walking”, så alle er godt trætte og ser frem til at komme tilbage til hotellet og blive forkælet lidt inden aftensmaden. Vi er indlogeret på Hotel Orea Vital – et moderne spa-, relax- og wellnesshotel – hvor man kan blive fristet med et utal af behandlinger til meget rimelige priser. Maden serveres i panoramarestauranten klokken syv, så der er lige tid til at pleje de ømme muskler.

Fem minutter senere sidder vi i relax- og wellnesscenteret, og efter en times selvforkælelse ifører vi os tykke badekåber og går direkte over til det 30 grader varme spabad for herefter at slutte med en tur i det aromatiske dampbad. Muligheder er der nok af, og de næste dage prøver vi både hotstone og chokolademassage, mens børnene spiller tennis, billard samt bordtennis og går løs på de mange udendørsaktiviteter ved hotellet.

Pakkeløsning

På Hotel Orea Vital, der ligger i tjekkiske Harrachov, fås fem dages ophold med halvpension og daglige aktiviteter som en pakkeløsning. Trods murens fald for tyve år siden er der stadig tale om østeuropæiske priser, så for en familie, der vil kombinere aktivferie med god mad og et behageligt ophold, er stedet ideelt. Pakkeløsningen fandt vi på Holtum Rejsers hjemmeside, og bureauet arbejder sammen med det tjekkiske Discovery Tours, der står for den praktiske afvikling af arrangementet.

Alle Discovery Tours’ guider er meget kompetente, og vi føler os sikre ved de forskellige aktiviteter. Før start tjekkes alt udstyr igennem. Selerne spændes efter, skruekarabinerne kontrolleres og hele vejen igennem sikres vi med ekstra reb. En af guiderne, Stephanka, er både uddannet i outdoor-aktiviteter samt alpint skiløb på internationale skoler i Frankrig og Schweiz, mens en anden guide, Simon, er tjekkisk mester i Freeride.

adventure-tjekkiet-klatre-hule

Rope and Cave

Næste morgen er vi klar til en ny udfordring; ”Rope and Cave”. Guiderne starter på det taktiske oplæg for de næste tre timers ekspedition, hvor det blandt andet gælder om at undslippe fjendens soldater på en tur, hvor vi både skal klatre, kravle, hoppe over dybe kløfter og balancere på tynde tovbaner samt udforske nogle af områdets mange huler.

Vi voksne dropper alle forbehold, er helt med på legen og bliver som børn igen. Ved en stor grotte finder vi indgangen og kravler ind i mørket, udstyret med et lille stearinlys samt et kort over hulens indre, hvor vi skal finde endnu nogle kort med værdifulde oplysninger til resten af turen. Inde i hulen er der bælgmørkt, og det varer adskillige minutter, inden øjnene vender sig til det svage lys, der kommer fra vores medbragte stearinstumper. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan ske inde i mørket, hvis man ikke finder ud igen, men børnene, som endnu ikke kender til klaustrofobi, kravler spændte ind i mørket og kommer stolte tilbage med de nødvendige kort, så vi kan fortsætte vores ekspedition.

Rope and Cave-ekspeditionen er en virkelig overraskende og utraditionel oplevelse, og generelt er ugens aktiviteter sjove, anderledes og udfordrende på én gang. Hver dag præsenteres man for to forskellige tilbud, og udover de allerede nævnte aktiviteter prøver vi blandt andet også klatring og rappelling under vores ophold.

Ølspa

adventure-tjekkiet-klatre-klipppeEfter fem dage er vi dejligt mættede med indtryk efter at have både fløjet, klatret, vandret, gynget og balanceret i højderne. Vi er alle blevet tilpas udfordret, og alle – børn som voksne – har vi overskredet nogle grænser, vi aldrig havde troet mulige.

Man kan ikke besøge Tjekkiet uden også at smage på den lokale øl, der som bekendt er verdensberømt. Den sidste aften ender vi derfor i Harrachovs flere hundrede år gamle bryghus, hvor et godt og tiltrængt måltid nydes med nybrygget øl i meget hyggelige omgivelser. Vi siger dog nej tak til bryggeriets nyeste tilbud, ølspa, hvor man kan nedsænke sig i en blanding af højlandsvand tilsat enten lys eller mørk tjekkisk øl. Dette ølbad skulle efter sigende både være nærende for huden og styrke kredsløbet, og derudover skulle øllet kunne kurere alt fra cellulitis til almindelig vintertræthed.

Dagen efter kører vi hjem, mættede med indtryk. Børnene sover stort set hele vejen, men udtaler ved hjemkomsten, at dette har været den bedste ferie nogensinde – så vi kan kun sige: ”Kom afsted” – det hele ligger bare og venter!

Fakta

Teknisk arrangør:
Holtum Rejser Vejle – www.aktivfamilieferie.dk – 75 72 22 00

Aktivitetsmuligheder:
Klatring, rappelling, rafting, trekking, orienteringsløb, ridning, mountainbike/cykelture, high rope, bobslæde, bungee trampoline, giant swing (én af Europas højeste), nordic walking samt forskellige besøg på glasværk, bryggeri, minetur, drypstenshuler m.m.

Prisniveau:
En familie på to voksne og to børn kan spise en treretters menu på restaurant inkl. drikkevarer for under 200 kroner.