17 + 19 det giver 36, prøv lige at finde stenen med 36 på, så har vi fuldt hus. Malthes ben er blevet travle, hans blik fast og kinderne røde. Ikke normale reaktioner på matematik-lektier, men når matematikken er henlagt til sten, tusch og havens gemmer, så er kombinationen af læring og leg gået op i en højere enhed.
H-U- N- D, stenene på havebordet tager langsomt form, og i takt med at Malthe får fundet de bogstaver han skal bruge afløser sætninger ord, og endnu flere lektier har fundet afløb i ren haveleg.
Tallene går amok mens de skrives i mange cifre på de indsamlede sten, og så skal de gemmes i hækken, under et træ, i det gryende bed og i legehuset. SÅDAN. Malthe st yrter afsted mens mormor forsøger at følge med. 1.910 + 3.267 + 11.546 = 16.723. Yeees, jeg vandt. Malthe kan ikke skjule sin begejstring, da han får knækket de store tals samspil og finder ud af at han har over 3.000 flere point end mormor.
Saml en flok sten, find et kridt, en gang neglelak eller en tusch, og gå så ellers i gang med at skrive tal, ord eller bogstaver på dem, før de skal gemmes rundt i haven.
Sten-legen kan gentages og varieres i noget nær det uendelige, og er også en god ting at tage med på farten, i skoven, til udlandet eller til venner.
Martin Hoffmann Kønig 29. august, 2021
Posted In: Aktuelt forsiden