Vi, Peter (far), Trine (mor) og Isak på fem måneder, han blev seks måneder mens vi var afsted, var i Thailand – 4 dage i Bangkok , med indenrigs fly til Koh Samui hvor vi var ca 3 uger og så sluttede vi af med at tage nattoget tilbage til Bangkok og havde 3 dage der igen

Vi rejste fra 23. september til 22. oktober 2012. Det var regntid i Thailand og i de første dage i Bangkok havde vi meget regn.

Koh Samui er en, der ligger østligt, og her rammer monsunen mindst på den årstid, så der havde vi fantastisk vejr, med kun ganske få byger.

Thai1Temperaturen lå mellem 28 og 36 grader.

Vi rejste med SAS, og fløj non-stop til Bangkok. På oversøiske rejser kan man booke en vugge ( hvis barnet er under 9 mdr), som bliver sat op på væggen foran ens sæde. Vi havde den på udturen, men på hjemturen var der ingen ledige.

Det var en stor hjælp at have den, og Isak lå som en lille prins med bamse og klud for øjnene. Lyden fra flyet virkede beroligende, og han sov næsten alle de 10 timer som flyturen varede.

På hjemturen skulle vi have ham hos os, men også her sov han stort set hele vejen på vores skød. Her var det bare vores ben der begyndte at sove, og vores blærer der var ved at sprænge, da man ikke nænnede at flytte for meget rundt på ham, når han sov så godt.

Billig overnatning mulig

Vi havde hjemmefra fundet et hotel i Bangkok til de første to overnatninger, og fandt derfra løbende hoteller.

Vi prøvede at holde udgifterne nede, så generelt gik vi efter de billigere hoteller. I Bangkok er hotellerne lidt dyrere, så vi boede for kr. 300-400 for en overnatning. De første dage boede vi i Sathon, et roligt beboelseskvarter med en del hospitaler. På Koh Samui, tog vi til byen Lamai, og fandt et hotel “Rich resort”. Det havde intet med et resort at gøre, men det lå lige ved den gode del af stranden, i en stille gade, og meget centralt.

Her kostede et værelse med ventilation kr. 100,- pr. overnatning. De sidste 9 dage flottede vi os, og tog et værelse med aircondition til kr. 120,- pr overnatning.

Dette blev vores faste hotel på Koh Samui.

Her findes hoteller i alle prisklasser – fra kr. 70,- for en overnatning i en bambus bungalow direkte på stranden, til de mest fancy luksushoteller. Peter brugte nettet på sin iphone til at søge på hoteller.

Vi satte pris på at have vores eget bad og toilet, og at have “rigtige” vægge omkring os, for at mindske mængden af diverse kryb og insekter på værelset.

Vi havde vores egen baby rejseseng med til Isak. En lille sammenklappelig “puppe” på 2,5kg, som ikke fyldte meget i kufferten, den kan lynes helt til med myggenet, og så havde Isak den samme seng, uanset hvor vi var, så han var altid tryg når han skulle sove.

Mht. myg, så blev Isak slet ikke stukket. Og det var ikke fordi der ikke var myg, og andre stikkende insekter. Der var en del, men de gik ikke på noget tidspunkt på Isak. Vi havde myggenet med til klapvognen om aftenen, men til sidst stoppede vi med at bruge det, for han blev aldrig stukket.

Gadekøkkener holder helt

Tilbage i Bangkok, havde vi de sidste nætter i Sukhumvit, et meget hektisk kvarter, med sindsyg trafik alle vegne. Gaderne var fyldt med gadekøkkener, hvor man kunne købe alt fra Kaffe yen, Thaiernes fantastiske kolde kaffe, til diverse grillspyd, omeletter, karryretter og friturestegte biller og græshopper – der var noget for enhver smag.

På hele vores tur, spiste vi ved gadekøkkener, og prøvede at finde dem så lokale som muligt. Vi kunne få et måltid til kr. 20,- for os begge, og det var fantastisk mad.

Vi havde ingen madforgiftninger overhovedet, så det kan klart anbefales at bevæge sig ud i gadekøkkenernes verden. Det er her man finder det bedste mad.

Fælles for alle hotellerne uanset prisklasse er, at de er rene. Thaierne er et renligt folkefærd, så selvom man vælger de meget billige hoteller, vil der altid være rent ( ihvertfald udenfor Bangkok)

”Bortfører” barnet i venlighed

Tidligere har vi altid foretrukket at rejse en del rundt og se nye ting, når vi var afsted, og det var også planen med denne tur. Men da først vi var afsted, og kom væk fra Bangkok, besluttede vi os for bare at tage det stille og roligt.

Koh Samui havde det vi havde brug for på det tidspunkt: Dejligt vejr ( hvilket kan være svært at finde på den årstid), lækker strand, luft omkring os, afslappet stemning, og så var der ikke alt for mange turister på den tid af året. Så meget hurtigt blev vores forventninger skiftet ud med det bekvemme i, ikke at skulle pakke ud og ind hele tiden. Det var dejligt at have den ro og bare nyde tiden som familie.

Thaierne er meget børneglade, så man kan være sikker på at, ens barn ihvertfald, bliver behandlet som konge eller dronning. Når man rejser i Thailand skal man være klar på at de snupper ens barn. For os var det noget af en overvindelse, og vi vænnede os aldrig helt til det. Lige meget hvor vi var, restauranter, butikker, skræddere, hoteller osv. så ville de holde ham, og tage ham med ud bagved.

De gør det i en god mening, men for os var det ikke særlig afslappende, og at prøve på at forklare at man ikke bryder sig om det, det er næsten en umulig opgave. Det var helt sikkert værre for os end for Isak, og vi prøvede med en masse undskyldninger som at han var træt, ked af det, sulten osv, men det endte alligevel med at der var flere restauranter og butikker, hvor vi fandt det nemmere, slet ikke at komme tilbage til, end at skulle finde på nye undskyldninger for, hvorfor de ikke skulle bortføre vores barn.

Den værste oplevelse var, da en massør på en strandbar hvor vi spiste, havde “lånt ham”. Isak hyggede sig egentlig med at blive underholdt af hende, så vi prøvede også at slappe af omkring det. Da han, til stor glæde for mig, begyndte at brokke sig lidt, gik jeg over for at hente ham. Der havde hun lige overøst ham med babypudder med parfume!!! Igen i en god mening, da hun mente det var for varmt for ham, men for os var det dråben, og derefter var der ikke nogen der fik lov at holde ham :o)

Slipper sikkerheden i bil

Thai2Thailand er ikke skabt til klapvogne! Og især ikke Bangkok. Med biler og mennesker overalt, meget høje kantstene, og meget lidt plads til at gå på, fungerer det bare ikke at have klapvogn med, så ofte kom Isak i slyngen når vi gik ud.

Alle de mange mennesker, biler, tuk tuk og kaos generelt, var også meget overvældende for os alle tre, så det var altid rart at komme tilbage på hotellet og holde pause fra alle indtrykkene.

Det var helt anderledes da vi kom væk fra Bangkok. Her kunne vi alle tre slappe meget mere af, og bare nyde paradiset.

Vi gik en masse rundt. men i 36 graders varme kan det nu godt anbefales at tage en taxa eller tuk-tuk. Ihvertfald i Bangkok. Så længe man husker at sige til taxachaufføren, at han skal tænde taxameteret, så koster det ingen penge at køre rundt.

I Bangkok tog vi, på den varmeste dag, til Grand Palace. Det er helt sikkert et besøg værd. Meget smukke bygninger, beklædt med guld, og flot mosaik. Det er et stort område med bygninger i alle afskygninger, kongen bruger stadig dele af det ved specielle ceremonier.

Der er ikke meget skygge at finde, så det er en god ide at tage derind på en dag hvor solen ikke skinner fra en skyfri himmel :o)

På Koh samui var taxaer meget dyre, da der kun er et firma der kører, og her griner de bare af dig, hvis du beder dem om at køre på taxameter. Men man kan hoppe på en”shared taxi” , en pickup bil, hvor man sidder på bænke omme på laddet.

En overvindelse i starten, når man kommer med barn, klapvogn og alle sine danske sikkerhedsforanstaltninger, men hurtigt bliver man mere “loose” og så fungerer det super godt.

På Koh Samui lejede vi en bil i 3 dage, og ville køre rundt på øen, og bo lidt forskellige steder undervejs. Dette var ikke helt gennemtænkt. Bilen vi lejede var i super stand, og så kæmpestor, at det ihvertfald ikke var os der ville ske noget med, hvis vi kom ud for et uheld, og vi kunne også låne autostol.

Men det at skulle køre imellem forskellige sights, passede altid med at Isak var faldet i søvn, som vi parkerede bilen, og så nænnede vi ikke at tage ham ud. Så tit måtte vi køre igen, og så komme senere, eller helt droppe det.

Vi endte også kun med en enkelt overnatning ude. Øen var ikke større end at vi kunne køre tilbage til vores faste hotel, og så køre ud derfra dagen efter. Men vi kom rundt og så nogle forskellige templer og kæmpe buddhaer, og Isak blev velsignet af en munk på et af de hellige steder.

Et kilo mango til solnedgang

Vores bedste oplevelse var da vi kørte “forkert”. Vi havde fulgt kortet, men med mig som co-driver, var vi ikke altid der hvor vi troede vi var, og pludselig var vi på en vej som bare gik opad – meget stejlt opad – meget meget stejlt opad. Heldigvis var det en god bil vi havde, og da vi nåede toppen, belønnede det hele sig med et helt fantastisk udsigtpunkt, som ikke var beskrevet nogle steder. Efter at have nydt det noget tid, og efter at være kommet helskindede ned igen, besluttede vi os for at køre derhen igen dagen efter, og se solnedgangen. Vi medbragte et kilo mangoer, vores yndlingsspise, og dem må man ikke gå glip af når man er i Thailand, og så havde vi den flotteste solnedgang man kunne tænke sig.

Den nemmeste rejse

At rejse med en baby i den alder, kan vi kun anbefale til alle – det er det bedste og nemmeste vi har gjort. Isak var stort set glad fra vi tog hjemmefra d. 23. september, til vi var hjemme igen d. 22. oktober.

Vi badede ved stranden hver dag, og han elskede det. Det har gjort ham fuldstændig vild og afhængig af vand. Han nød at ligge i sin klapvogn, eller sidde i slyngen kun iført ble og solhat, og at være på hotellet og “koble af” fra alle de nye indtryk, med det velkendte legetøj.

Han blev kendt på Koh Samui, som “den smilende baby”

Han nød at have sin mors og fars fulde opmærksomhed, og det opbyggede et fantastisk bånd mellem far og søn.

I Thailand ser man ikke kvinder amme deres børn i offentlighed. Det er prestige at give sit barn modermælkserstatning, og de mener at de får hvidere børn af det.

Nogle fravælger helt børn, hvis de ikke føler de har råd til at købe erstatning.

Heldigvis er tendensen ved at skifte igen, og med flere veluddannede kvinder, kommer også forståelsen og accepten af at mors mælk er den bedste.

Jeg var lidt nervøs i starten for, om det ville være okay at amme, men jeg oplevede flere steder at folk blev helt glade når man gjorde det.

Ting som vi var rigtig glade for at have med hjemmefra:

– En lille håndholdt ventilator, købt i tiger til 20 kr. Det var det bedste udstyr på turen, og blev Isaks bedste ven.

– En dypkoger. Jeg ammede stadig fuldt på det meste af turen. Men vi startede ganske lidt op med grød til sidst, og der var det rart at have en lille dypkoger, så vi selv kunne koge vand dertil.

Vi havde også selv en pose grødpulver med.

– Solskærm til klapvogn

22. november, 2016

Posted In: Aktuelt forsiden, Badeferie, Hoteller og overnatning, Thailand, Udvalgte artikler

Læs også

Leave a Comment

Berkeley River Lodge ved kyststrækningen Kimberly er et af den slags steder, som man normalt kun kan drømme om. Stort set ingen veje fører dertil, og omkring hotellet finder man lange kridhvide sandstrande, vandfald, glimrende klatremuligheder og mulighed for helikopterfiskeri.

Den nærmeste by er Wyndham, der ligger 90 miles væk, og hotellet er selvforsynende med alt, hvad de få gæster kan tænkes at have behov for. Australien1