Sommermånederne leverer beviset, rejsekunderne søger helst på snydeordet afbudsrejser, når de skal finde billige rejser.  Afbudsrejser er nok en knivspids tilbud, og et gran rejse, som bureauerne ikke kan komme af med, og har kort tid til afgang –  men afbud, er der ikke meget af, og det erkender rejsebureauerne selv. Forbrugerrådet Tænk mener, at rejsebureauerne bevæger sig på grænsen af lovlig markedsføring, mens forbrugerombudsmanden mangler en konkret sag.

Spørger man rejsebureauerne, så erkender de, at afbudsrejser er lidt af et snydeord, men det er forbrugernes egen skyld, er meldingen. Kommunikationschef i Spies og Thomas Cook Airlines, Torben Andersen, ville helst bytte ordet ud.

– Teknisk set er de meste restpladser. Men dengang vi forsøgte at kalde rejserne det, kunne kunderne ikke finde ud af det. Danskerne har, lige siden Simon Spies` tid kaldt “last minute” rejser for afbudsrejser. I juli måned var det sådan, at når 75 personer søgte på afbudsrejse, så var der kun èn, som søgte på restpladser, og det har sikkert været en branche-ansat, siger han til hjemmesiden www.borneferie.dk, og fortsætter:

– Spies har cirka 5.000 personer per år(i 2013 solgte Spies 263.394 rejser, red.), der afbooker deres rejse efter at de har betalt den. Vi vil gerne kalde afbudsrejser for restpladser, men vi kan ikke rigtig omvende folk.

Også hos Kuoni Denmark, der ejer Apollo rejser og Falck Lauritsens Rejser, er kommunikationschef, Glenn Bisgaard,  på linje.

– Det er en lille procentdel af det samlede udbud af afbudsrejser, hvor der tale om et afbud, der bliver sat til salg igen. Årsagen skal primært findes i markedet, hvor de rejsende søger på afbudsrejser, når de er i markedet efter en billig rejse med afrejse inden for nærmeste fremtid, typisk 0-60 dage. Derudover er afbudsrejser i dag det absolut mest benyttede ord på Google inden for kategorien rejser, siger han til Borneferie.dk.

Hos Forbrugerrådet Tænk, er seniorrådgiver Asta Ostrowski, kritisk over for bureauernes brug af afbudsrejser.

– Vi så helst, at rejsebureauerne brugte en mere retvisende betegnelse end afbudsrejser, medmindre der reelt er tale om afbud. I mange tilfælde er der tale om restpladser eller et tilbud, så hvorfor ikke bare kalde dem det? Betegnelsen afbudsrejse vil de fleste forbrugere formentlig opfatte som en mulighed for at købe en rejse til en meget fordelagtig pris, hvis man slår til hurtigt, fordi der er kommet afbud til rejsen kort før afrejse, siger hun og fortsætter:

– Vi mener derfor, at bureauerne bevæger sig på kanten af god skik, når de bruger ordet afbudsrejser om alle deres tilbudsrejser.

Hos foreningen Rejsearrangører i Danmark, RID,erkender formanden,  Stig Elling, der også er salgsdirektør i Star Tours, at afbudsrejser kan være misvisende, men han afventer regler på området.

– Afbudsrejser er jo oftest restpladser, som det også hedder i for eksempel Norge. Afbudsrejser er jo lig med billige rejser i sidste øjeblik. Vi har i branchen forsøgt os med både restpladser, sidste øjebliks rejser og afbudsrejser, og vi må bare konstatere, at det er afbudsrejser, der virker bedst. Hver gang vi skriver afbudsrejser, så er der virkelig run på nettet, og det gælder hele branchen. Afbudsrejser er en billig tur, og der er ikke nogle retningslinier om, at vi ikke må kalde det afbudsrejser. Men det er klart, at hvis Forbrugerrådet eller andre kommer med klare henstillinger, så må vi selvfølgelig tage det op, siger han.

Hos Forbrugerombudsmanden, er chefkonsulent, Andreas Weidemann, ikke bekendt med konkrete sager om afbudsrejser, og selvom ordet nok er misvisende, så er det juridisk afgørende, om kunden reelt får et godt tilbud, når han responderer på afbudsrejsen, for kun, hvis der reelt gemmer sig en rabatteret rejse bag ordet, er det i overensstemmelse med markedsføringsreglerne.

 

 

6. juni, 2017

Posted In: Aktuelt forsiden, Nyheder, Rejsebranchen, Udvalgte artikler

Tags:

Læs også

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com