Klokken er knap-gnedet-søvnen-ud-af-øjnene, cirka 8 Dubai tid, men vi har fløjet hele natten fra Colombo i Sri Lanka, så der skal noget til før de helt store ord finder vej. Men foran os, gennem vinduet, står den.

Emirates Airbus A 380, så stor at man næsten ikke kan forstå, atd en kan flyve, men også så behagelig, at de 6,5 timer mellem Dubai og København er blevet væsentligt behageligere. Selv stewardesserne er venligere end de var på de tidligere fly, og end de er på ruten til Sri Lanka. Pladsen er bemærkelsesværdigt bedre og underholningsskærmen er bredere.

Der er givet ved dørene, også selvom man ikke er blandt de omkring fyrre rækker med business class, og der er ifølge Københavns Lufthavn god grund til at være stolt af den nye flyver.

Dubai fly

Det nye fly har større skærme til underholdning, og siddekomforten er også bedre.

Offentliggørelsen af Emirates’ A380 til København kommer næsten fire år efter, at flyselskabet første gang forbandt den danske hovedstad med Dubai. Ruten vil blive betjent af verdens første A380 konfigureret til to kabineklasser med en kapacitet på 615 passagerer.

– Oprindeligt lancerede vi ruten med en A330 og oplevede hurtigt en stigende efterspørgsel på fly til og fra København, hvilket var årsag til, at vi efter blot seks måneder indsatte en større 777. I dag er vi glade for at kunne opgradere ruten yderligere, på grund af vores høje belægningsgrad, og nu indsætte vores ikoniske dobbeltdækker – A380, siger Sir Tim Clark, President Emirates Airlines.

– Emirates skriver historie med dette fly. Dets brændstofeffektivitet er højere end de fleste moderne små passagerbiler, når det kommer til brændstoføkonomi per passagerkilometer, hvilket gør det muligt at reducere emissioner uden at gå på kompromis med komfort, tilføjer Clark.

Dubai

Hvis man har købt business class, så skal man en tur på 1.sal.

Endnu flere passagerer
Siden Emirates’ lancering i Danmark i 2011 har næsten 800.000 passagerer fløjet på ruten mellem København og Dubai. Nu kommer der pga. det enorme fly endnu flere passagerer, og det ligger, ifølge en pressemeddelelse fra lufthavnen, fint i tråd med Københavns Lufthavns vækstagenda:

– Vi investerer i disse år signifikante beløb i udvidelsen af Københavns Lufthavn, og denne udvidelse omfatter også opgradering af infrastrukturen, så lufthavnen bliver A380-kompatibel. Vi er meget glade for Emirates’ beslutning om at indsætte en A380, verdens største passagerfly, på ruten til København, som dermed bliver den første by i Skandinavien til at tilbyde en fast A380-rute Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne.

En del af planen
CPH fremlagde sin vækstplan Expanding CPH i januar 2014, som er en konkret vision for, hvordan lufthavnen i løbet af de kommende to-tre årtier gradvist kan udbygges til at kunne betjene 40 mio. passagerer. Københavns Lufthavn rundede i 2014 for første gang 25 mio. passagerer.

”I forbindelse med Expanding CPH arbejder vi meget med ’intelligente løsninger’, som skal sikre, at vi får mest muligt for hver krone, vi investerer. Det sker også i forbindelse med opgraderingen af lufthavnen til at kunne modtage de helt store fly. For eksempel udvider vi startbanen samtidig med en længe planlagt banerenovering,” siger Thomas Woldbye.

I løbet af de kommende måneder bliver en af lufthavnens to hovedbaner således renoveret, og i den forbindelse gør CPH nu den 3,3 kilometer lange bane 04R/22L fire meter bredere i hver side. Det er nødvendigt, da Airbus A380 på grund af sit enorme vingefang kræver en bane, der er bredere end de gængse 45 meter.

På samme måde er CPH i gang med en større udvidelse af lufthavnens Finger C, hvor de største fly parkeres. Udvidelsen indebærer bl.a., at en gate indrettes med to jetbroer, hvilket er en forudsætning for at kunne betjene en Airbus A380. Prisen for de Finger C projektet og banerenoveringen løber samlet op i over 300 mio. kr. Forberedelsen til Airbus A380 udgør kun en mindre del af den pris.

 

 

30. december, 2015

Posted In: Aktuelt forsiden

Læs også

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com