Af Kristina Mørkholm

Mallorca er den største ø i den spanske øgruppe Balearerne i det vestlige Middelhav. En helt fantastisk ø, der rummer en både smuk og fascinerende natur. Vi har tidligere holdt ferie på øen, men denne gang havde vi vores lille datter på 16 måneder med for første gang. Jeg havde booket et vidunderligt lille boutique hotel i området mellem Deia og Soller i bjergene i Tramuntana, som er en 15 km bred bjergkæde på den vestlige del af øen. Idéen med ferien var – udover bare at være sammen og få lidt sol og varme inden det danske efterår og vinteren for alvor sætter ind – at få vandret i bjergene og opleve den smukke natur.

Hver morgen efter morgenmaden pakkede vi vores datter i bærestol, og så vandrede vi nogle timer langs de mange gode stier, der er i området. Flere af de forskellige ruter, der er at vælge imellem, er markerede på en eller anden måde, så man hele tiden ved, at man er på rette vej. Vi valgte at have mad og drikkevarer med selv, når vi begav os af sted, men man kommer også forbi en række mindre hoteller, hvor man kan købe limonade, sandwich, kage og den slags. Som nævnt er områdets natur virkelig fantastisk, og man kommer bl.a. forbi små bugter med stenede strande med fantastiske udsigtsposter.

Kunne køre efter varmen

Hotellet, jeg havde booket, var ikke synderligt børnevenligt. Forstået på den måde, at der var ikke andre gæster med børn, ingen børnepool, der var først middag fra kl. 20 om aftenen etc.. Men alt det vidste vi jo på forhånd, så vi tog i stedet på en række udflugter om eftermiddagen i løbet af ugen, hvor vi besøgte legepladser, tog på stranden i Port de Sóller og badede, spiste tidlig middag på det børnevenlige hotel Esplendido og på den måde fik tilfredsstillet alle behov.

Jeg havde egentlig regnet med, at vi kunne bruge hotellets pool mere i løbet af ugen, men desværre havde jeg ikke tænkt på, at når man rejser til Mallorca i ydersæsonen og bor langt oppe i bjergene – ja, så er det bare ikke varmt nok for sådan en lille en, at plaske rundt i en pool. Vi oplevede at temperaturen steg 5-8 gr. når vi kørte ned i dalen, og så var det lige pludselig dejlig varmt.

Selvfølgelig kan det være en smule omstændigt at skulle sætte sig ind i en bil de fleste dage og køre flere kilometer ad hårnålesving for at komme til en legeplads eller børnevenlig strand, så hvis man helst er fri for det, så skal man nok holde sig fra at bo i bjergene og i stedet bo mere børnevenligt i dalen. Jeg ved, at der bl.a. er børnevenlige resorts i området omkring Palma og på den østlige side af øen, men der er naturen selvfølgelig ikke så unik, og det er en helt anden ferie, man så får.

Bærestolen fik has på utålmodigheden

På hotellet havde jeg booket en lille cottage til os med egen lille have, hvilket fungerede super godt, da vores datter så kunne sove lur i barnevognen udenfor i haven, og vi kunne læse og slappe af enten inde eller ude. De fleste af dagene kunne vi også smutte over og spise frokost på hotellets terrasse, som kun lå 50 meter fra vores cottage, for babyalarmen rakte fint. Jeg kan virkelig anbefale – ligegyldigt hvor man rejser hen med børn – at booke en lejlighed, villa eller lign. i stedet for et hotelværelse. Det kan godt være lidt ærgerligt at skulle sidde i sengen på et hotelværelse hver aften kl. 19:00 med lyset slukket, når den lille er blevet lagt.

Bærestolen, som vi havde lånt med, fik vi brugt hver dag, og vores datter var yderst begejstret og tilfreds, når hun sad i den. Hun kan nemlig godt blive utålmodig i en klapvogn, men det var heldigvis ikke tilfældet i bærestolen.

Derfor blev bærestolen både brugt på vandreture, hvor det havde været umuligt at have en klapvogn med rundt, men også på helt flade strækninger; strandpromenader, gåture rundt i de små byer etc. – hvor vi normalt bare ville have brugt en klapvogn.

Desuden sad hun også i den ude i lufthavnen, i stedet for i en paraplyklapvogn, og det var intet problem at have den med som håndbagage. Vi har tidligere oplevet, at selvom vi først har afleveret paraplyklapvognen ude ved gaten, så er den alligevel røget på bagagebåndet, og så kan det godt være en halvtung omgang at bære den lille på armen + håndbagage, men her røg hun bare op i bærestolen, da vi var fremme.