Foto: Kajak, ikke kano, er venligst udlånt af Mikael Holm Kestler. Læs mere om kajakture og udlejning på Mikaels hjemmeside: www.kragenaeskajak.dk

Imponerende sluser
Slusemesteren lukker porten bag os, og kanoen glider stille ind til kanten af det store slusekammer. To tove bliver kastet ned, så vi kan holde os fast, når vandet om et øjeblik vil fosse ind med stor kraft. Vi, der i dette tilfælde er Konny, Peter, Pernille på tolv år og Thomas på ni, søger så langt tilbage i kammeret som muligt, og her er der god afstand op til den forreste port.

Pludselig brager vandet ind. Larmen og strømhvirvlerne virker voldsomme, men kanoen ligger stabilt i vandet. Den vipper kun en smule, og i løbet af få minutter hæves vi seks meter op. Porten åbnes og vi stikker padlerne i vandet, så vi kan komme over til slusemesteren for at betale afgiften på 15 svenske kroner.

Dagen før ankom vi til Bengtsfors, der ligger et par timers kørsel nord for Gøteborg. På vejen gjorde vi holdt i Trollhättan og så de enorme slusekamre i funktion. Et stort skib bevægede sig op ad Götaelven, og via sluserne blev skibet i løbet af en time hævet 40 meter. Det var et imponerende syn, som vi nød over en god frokost og en flaske hvidvin.

På toilet med feltspade
Hen under aften er det tiden at finde en lejrplads. Børnene synes, at “Troldeøen” lyder spændende, så vi sætter kurs mod den store klippefyldte ø forude.

Kanoen trækkes på land, teltet rejses og der stables op til bål. Det sidste er mest for hyggens skyld. Til madlavning har vi medbragt en “Trangia”, som er et meget driftsikkert og let feltkøkken, og snart dufter der af suppe. Dåsemad, som man hjemme ville nægte at sætte tænderne i, smager himmelsk under disse forhold. Aftenens hovedret (en østrigsk “knödelragout”) samt rødvinen ,der er i papkarton, glider hurtigt ned.

“Jeg skal på toilettet”, siger Thomas og henter feltspaden. Da det er Thomas første toiletbesøg “in natura”, går jeg med for at hjælpe. Vi graver hullet i et spadestiks dybde, jager myggene væk og ….. Bagefter dækker vi hullet til og markerer med to pinde, hvor man absolut ikke skal trampe rundt i bare tæer.

Efter en tår aftenkaffe kryber vi ned i soveposerne. Her ligger vi længe og lytter til alle skovens lyde, inden vi falder i søvn.

Myreøen
Området af sammenhængende søer er enormt, så vi har udvalgt et hjørne af den store sø Lelången som dagens mål. Vi søger ind under kysten, hvor oplevelserne er størst – og tættest på. Klipperne stikker mange steder 20 -30 meter direkte op af vandet. Det er et flot syn at sejle helt tæt på og glide ind og ud af de små vige.

Pernille får pludselig øje på et bæverbo, og vi lader kanoen flyde lydløst i retning af boet. Store stammer er gnavet af og anbragt i et helt bestemt system. Efter ti minutters forgæves venten padler vi videre – bæveren gemmer sig godt.

Ved middagstid går vi i land for at holde frokost. Et tæppe bredes ud og vi dækker op med forskellige delikatesser. Straks bliver en halv million røde myrer så lækkersultne ved synet, at de vil holde os med selskab. Der er kun en ting at gøre: Vi tager benene på nakken og hopper i kanoen, mens de mest ivrige myrer følger med.

På god afstand af “Myreøen” finder vi et mere fredeligt sted, hvor vi kan spise. Efter frokosten bader vi fra klipperne, nyder stilheden og glæder os til de næste par dage, hvor nye områder skal “udforskes”.

God familieoplevelse
Nogle dage senere, og efter masser af gode oplevelser, er vi tilbage ved udgangspunktet. Vi gør vi kanoen ren og afleverer padler samt svømmeveste. Derefter pakkes telt, trangia og soveposer sammen, mens vi fantaserer om den middag, som vi vil indtage om aftenen.

I løbet af den uge der er gået, har vi haft et kæmpe naturområde næsten for os selv. Der var så rent, at vandet kunne drikkes direkte fra søen, og vi har på intet tidspunkt savnet de bekvem- meligheder, som vi omgiver os med til hverdag.Tværtimod er vi på en god måde kommet i tættere kontakt med en “primitiv” livsform, som man i hverdagen fjerner sig mere og mere fra. Familien har været intenst sammen, og vi er enige om, at det skal prøves igen.

Med hjulspin kører vi mod nærmeste restaurant.

Rejsetip – Kanoudlejning:
Silverlake Canoeing, Slussen, Brogatan 2, S-666 31 Bengtsfors, Sverige.

www.silverlake.se

Telefon:
00 46 531 121 73.

Kan lejes:
Telt, liggeunderlag og feltkøkken

Kan købes:
Kort og myggebalsam

Andre aktiviteter:
Mountainbike, dræsinekørsel, vandreture (spørg Silverlake Canoeing)

Allemandsretten:
betyder, at man frit og gratis kan slå telt op (næsten) overalt i Sverige.

Afstande:
Gøteborg – Bengtsfors: 170 km.
Gøteborg – Stockholm: 490 km.