Vi har fået lov til at bringe en række artikler fra den gode hjemmeside www.tursiden.net, som er skrevet og drevet ar nordmanden Jan Erik Hansen. Hans hjemmeside er en guldgrube for friluftsmennesker.

Af Martin Hoffmann Kønig

Artiklen er frit oversat og redigeret fra Tursiden.net, efter aftale med Jan Erik Hansen.

Alle der har snørret et par vandresko på fødderne og har begivet sig ud på fjeldet har prøvet at få gnavesår. Og det sætter sit præg på turen.Derfor er det en god ide, at gøre en lille indsats for at få så glade vandrefødder som muligt.

Her følger derfor ti tips, som giver glade vandrefødder:

1. Husk at gå vandre-skoene til.

Reglen er, at jo stivere og hårdere vandresko, jo større er behovet for at bruge tid på at gå skonene til, før de skal ud på længere ture.

2. Træn dine ben

Det er ikke kun skoene, der skal gås til, hvis du vil undgå knavesår og tryksnerter under fødderne. Væn fødderne til at vandre i det små, før den lange tur.

3. Brug gode sokker

Gode sokker, der holder pasformen og ikke gnaver er vigtige på tur. Sokker i en blanding af uld og et syntetisk materiale er noget af det bedste. Nogle anbefaler, at bruge et par tynde udnersokker under tursokkerne. Jan Erik Hansen anbefaler Hiking Light Crew sokker mens han går med Hiking Medium Crew som lejrsokker.

4. Husk at klippe neglene

Lange negle kan føre til unødvendige smerter på turen. Hvis din vandretur varer mange dage, så husk at have en neglesaks med i førstehjælpskassen.

5. Fjern hård hud

Hård hud beskytter ikke fødderne med gnavesår. Tværtimod kan hård hus føre til ubehagelige gnavesår, som det er umuligt at gøre noget ved. Hvis du alligevel får hård hud på fødderne udnervejs, så kan du skylle fødderne i en bæk, og så skrabe hælen mod en ru sten, før du lader fødderne lufttørre.

6. Luft fødderne i pauserne

Det bedste råd mod vandresår, er at lufte fødderne godt i løbet af dagen. Det er også det bedste tip for at forebygge tryksmerter. Så snart du har en pause, så tag sko og strømper af. Sko og sokker kan blive luftet for fugt, mens fødderne kan få et pusterum.

7. vask fødder hver dag

At vaske fødderne hver dag er vigtigt, og det behøver ikke at være en besværlig ting. Sik gerne fødderne i en bæk i pauserne, og tør dem før du går videre.

8. Vask strømperne mens du er på tur

Ved at skylle sokkerne op hyppigt undgår du, at der samler sig for meget skidt, og at sokkerne bliver stive, når de tørrer.

9. Forebyg gnavesår

Den bedste måde, at forebygge gnavesår på, er ved at undgå at få dem. Hvis du på forhånd ved, at du er i risiko for at få gnavesår, så kan du med fordel tape de udsatte steder ind, før du starter din tur. En helt almindelig sportstape eller hudtape er velegnet.

10. Behandle gnavesår, der opstår undervejs

Selvom man forebygger, så er der altid en risiko for at få gnaesår, og så er det bare om at behandle dem så hurtigt som muligt. Umiddelbart er det bedste råd, at tape dem ind, mens du er på tur.

 

6. maj, 2019

Posted In: Aktuelt forsiden

Læs også

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com